El dibuix lliure

 





Evolutivament, entre els dos i tres anys, quan un infant dibuixa, es manifesten els giravolts i el puntejat. Són gesticulacions espontànies, impulsives, que sovint apareixen juntes en un mateix full. Els giravolts són moviments rotatoris a gran velocitat i el puntejat, un moviment ràpid vertical de dalt a baix amb ritme incontrolat que produeix gran plaer als infants. Aquests traços són espontanis; no van dirigits a ningú i, per tant, és absurd preguntar als infants què representen o què han volgut dibuixar, ja que el missatge implícit és que pensem que no han pogut –perquè no en saben– dibuixar el que volien, que ho han fet malament perquè nosaltres no ho identifiquem i necessitem explicacions… I d’aquesta manera tan subtil –i sense saber-ho– comencen a pensar que no saben dibuixar (Miguel Castro, 2013).

De mica en mica i de manera individualitzada en cada infant, el gest es va alentint i podem observar un inici i un final en el recorregut del traç sobre el full. Hi ha una tendència natural de la mà a fer un moviment circular al voltant del seu centre motor i el giravolt evoluciona cap al que anomenem «ganxos». Després de diverses repeticions, s’anirà adquirint més control i esdevindrà un figura rodona o triangular.

Cal ser conscients que aquest joc espontani i projectat amb el traç dels infants, quan no deixem que evolucioni de forma natural, va desapareixent al llarg de l’escolarització amb intervencions externes sobre el seu dibuix i també a causa de tots els models i la cultura visual que ens envolta, especialment la que s’adreça als productes infantils. Per això podem contribuir a preservar aquest tresor creant unes condicions que així ho afavoreixin. Aquestes condicions tenen a veure amb la configuració de l’espai, la mirada que no jutgi i l’assistència de qui acompanya els infants. Això facilita que es pugui manifestar aquesta necessitat de traçar.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Primer dia de piscina

BENVINGUTS!!!